Monday, October 19, 2020

Chapter 10 : Alter

 

Bab 10: Si Puteri Walinong Sari





Aku merenung lama skrin Iphone12 Pro milik Diana. 

Kemudian aku pandang dua buah kereta Mercedes hitam yang berada di halaman villa dari atas beranda bilik. Aku nampak Pak Tam membawa dulang yang berisi jag-jag air dari pintu belakang dapur untuk pengawal-pengawal peribadi Tuan Fahmi.
Lebih kurang 6 orang yang berkawal pada setiap malam sebab kata Encik Qais, personaliti Amber selalu keluar pada waktu malam.


Tadi lepas Shasha pengsan terus Encik Qais dan Mak Tun terkocoh-kocoh keluar. Encik Qais suruh aku dukung Shasha letak dalam bilik Diana. Terus dia call orang-orang suruhan Tuan Fahmi supaya mengawal disekeliling villa.
Macam manalah Tuan Fahmi tu boleh yakin sangat yang aku boleh jaga anak dia tu. Mungkin dia terdesak disebabkan oleh berita pembunuhan Prof Nizam.
Kes Prof Nizam tu pun satu hal. Tentu UM sekarang tengah gempar dengan berita pembunuhan Prof Nizam. 


Tiba-tiba aku teringat yang aku terserempak dengan Shaila sebelum aku berjumpa Prof. Kau rasa dia bagi keterangan tak ke polis tentang aku orang terakhir yang pada hari tu berjumpa dengan Prof? Aku garu kepala.
 Sekarang aku dah takut nak tidur dalam gelap. Suara lembaga yang berada didalam pejabat masa tu seolah-olah bermain di dalam kepala.
Terus aku tutup pintu beranda dan buat kuak lentang atas katil.
Arghh malas nak fikir.

Pagi itu aku pula jatuh katil. Aku dekat mana ni? Ambil masa 3 saat untuk  ingat kembali ape yang dah jadi.
Terus aku teringat kat Diana. Tak lupa peristiwa Shasha yang tiba-tiba pengsan.
Lepas solat subuh terus aku turun ke bawah mungkin Mak Tun dah jenguk dia. Kalo ikutkan hati nak je aku rempuh masuk bilik dia.
Sampai saja di dapur semerbak bau mee goreng tom yam.
“Sedapnya bau.”
Aku menegur Mak Tun yang sibuk membilas isi ayam yang dipotong kecil-kecil.
“Awal Adam bangun.”
“Awal apanya dah pukul 7.00 pagi ni. Banyaknya masak ada kenduri ke ni?”
Adam mengusik. Sudip dicapai lalu dikacau bawang yang sudah di blender dalam kuali sehingga masak.
“Biasanya Mak Tun sediakan sekali sarapan untuk mereka yang berkawal semalam. Kesian mereka terpaksa berjaga malam. Eh Adam, Mak Tun boleh buat semua ni. Nanti kan tak pasal-pasal Encik Qais ingat Mak Tun buli hang pulak.”


“Alah, saya bosan ni. Ingat nak jogging tapi baru sampai pintu depan, tu haa dah kena jeling dengan bodyguards kat luar.”
 

Lepas sarapan pagi siap, aku memanjat anak tangga dengan riang untuk memanggil… erm Diana. Mak Tun cakap pagi tadi dia ada jenguk, memang dia dah sedar tapi Mak Tun tak pasti siapa sebab dia senyap je tak bercakap.
“Cik Diana, sarapan pagi dah siap.” Aku mengetuk biliknya. Senyap tak menyahut. Ke dia tak dengar.
“Cik Diana!!..Oh Cik Diana. Sarapan dah siap ni tak nak makan ke?. Cik Di…”. Aku terdiam sebaik pintu dibuka dari dalam.
“Eh diam lah bodoh. Kau dah kenapa bising memekak pagi-pagi ni hah si…al?” Suara disebalik pintu memetir tapi cuba dikawal agar tidak didengari oleh orang lain yang mungkin ada dalam rumah.
 Mata aku membulat.
Dia mengangkat muka memandang aku. Matanya turut membesar satu kali ganda.
“Eh kau gigolo, apa kau buat kat sini hah?” Amber menarik tombol pintu yang jadi pemisah antara dia dan Adam.
Bala.


 Adam pula cuba untuk menutup balik pintu bilik. Kenapa sekarang? Ya Allah aku baru je nak menikmati pagi yang indah ini sambil pekena bihun tom yam  Mak Tun.
“Aaa..Amb..”
“Diana dah bangun belum Adam?”
Laung Mak Tun dari bawah.
Amber membuat isyarat ‘Kalo kau cakap aku yang keluar bukan Diana.Siap!’ sambil tangan kiri ditarik ke lehernya.
“Er..dia dah bangun. Dia cakap nan…ti dia turun.”
Namun entah dari mana kekuatan si Amber ni datang terus dia menarik lengan Adam masuk ke dalam bilik dan menutup pintu rapat sebaik mendengar suara Mak Tun dari bawah.


“Eh awak nak buat apa ni?” Sumpah babak aku sekarang ni macam gigolo yang sama level dengan Izzah Ombak Rindu. Mungkin aku boleh jadi Izzat Ombak Tsunami.
Kolar baju Adam dicengkam kemas.
“Macam mana kau boleh ada kat sini hah? Lalat-lalat tak guna tu ikut kau ke malam tu?”
“Sa..saya kerja kat sini.”
Mati kalo dia tau aku jadi psikitiari Diana!
“Kerja kat sini? Orang tua tu paksa kau ke? Kenapa kau setuju bodoh!” Amber dah naik angin.
Amber melepaskan cengkamannya dan terus menolak Adam kearah katil.
 “Aku dah agak mesti orang tua kerepot tu akan gunakan macam-macam cara nak hapuskan aku. Sekarang dia gunakan kau pulak. Takpa jangan risau aku akan lindungi kau. Diorang ada pukul kau kat mana-mana tak?”
Adam memandang Amber pelik. Dia tak tahu agaknya.


Dia meluru kearah aku. Habis semua ditilik.
Sumpah kalo dia suruh aku bukak baju sebab nak pastikan ada kesan lebam memang aku backhand je.
“Saya okey. Er tapi..” Aku baru tersedar yang aku terbaring atas katil dan Amber memegang kedua belah pipi aku. Dua-dua diam merenung kedalam anak mata masing-masing.
Kalau kau tengok dia betul-betul, dia ada aura yang Diana tak ada desis Adam.
Tiba-tiba Amber melastik dahi aku.
“Hah bagus la kau okey. Jangan lembik sangat. Hah amik ni, amik ni” Jawab Amber lalu menyambung sesi melastik dahi aku.
“Ahh..aduh. Sakit la.”
Amber melompat dari katil dan menarik langsir tingkap sedikit. Orang-orang suruhan Tuam Fahmi masih ada di halaman.
“Babi la, diorang tak balik lagi pehal?”
“Hah?”
“Bukan kau, tapi lalat-lalat kat bawah tu. Apa aku nak buat ni.”

Aku teringat pasal handphone aku.
“Saya nak handphone saya balik.”
“Kau lagi risau pasal henpom ke hah? Nyawa kau bila-bila masa je boleh bercerai dari badan tau. Takpa aku ada plan. Aku belasah diorang lepas tu kau cabut ikut pintu belakang. Okey? ”
Amber lantas mengambil kayu besbol dari bawah katil.


“Nanti dulu. Apa kata awak menyamar jadi Diana?” Aku cuba untuk batalkan plan gilanya.
“Fuck. Ape kau cakap? Ulang balik!” Pantang betul bila nama alter dominan itu disebut. Kayu besbol tepat di hala kearah muka Adam.
Aku menikus sambil peluk batal atas katil. Aku bagi cadangan je.
“Kenapa pulak aku kena menyamar jadi perempuan bodoh tu? Kalo boleh dah lama aku bunuh pompuan tak guna tu.Haa lagi satu tadi aku dengar beria betul suara kau panggil nama pompuan tu ajak turun makan. Dia ada mengorat kau ke?” Tangannya dikepal.
 Kayu besbol diacah-acah kearah Adam. Aku menggeleng.
 Amber tersenyum puas.
Lama-lama aku pulak yang boleh jadi gila. Tu belum dia tahu yang aku ni sekarang bekerja sebagai psikitiari Diana , mungkin nasib aku nanti berakhir sama macam Prof Nizam dulu. Perasaan aku macam sepinggan nasi kandar kuah banjir. Macam-macam kau rasa dalam satu pinggan tu.
 “Jom turun makan, tentu awak lapar kan?”
Dia menjeling kearah aku.
“Aku tak lapar.”
‘kriuk,kkriuk’


Aku tersenyum.


Hakuna Matata,

Yaya Doe

No comments:

Post a Comment