Thursday, December 2, 2021

CHAPTER 2: ALTER

 Bab 2: Puteri Diana



Bab 2

“Cari budak tak guna tu sampai dapat! Macam mana dia boleh terlepas hah?” Jerkah Tuan Fahmi. Kayu besbol ditangan salah seorang pengawal peribadinya dirampas. Sekali hayun berkecai pintu kaca cabinet bukunya.

“Kalau tak jumpa budak tu sebelum esok, macam tu la nasib korang semua.” Ditunding hujung kayu besbol kearah kaca yang berderai.

“Er..er baik Tuan.” Lintang-pukang kelima-lima orang pengawal peribadinya keluar meloloskan diri.

Tuan Fahmi mengurut kepala yang migrain.

“Air yang Tuan mintak tadi” Segelas air kosong dihulur. Tiada sebarang ekspreasi yang terpamer di wajah Qais pembantu peribadi Tuan Fahmi.

“Terima kasih Qais”

“Tuan jangan risau saya rasa kali ni dia tak pergi jauh. Mungkin dia masih berkeliaran di mana-mana kelab malam.”

Dia cuba untuk menenangkan perasaan Tuan Fahmi yang berkecamuk.  Hampir 15 tahun dia berkerja dengan Tuan Fahmi. Segala rahsia dan masalah Tuan Fahmi memang dalam genggamannya.

Para pekerja di villa Tuan Fahmi dipaksa kunci mulut tentang apa yang mereka nampak dan dengar di dalam villa. Sekiranya sebarang khabar angin cuba keluar dari villa tersebut, memang nyawa para pekerja dihujung gaung.

Ada cerita yang mengatakan Tuan Fahmi pernah membelasah salah seorang pekerjanya yang telah membocorkan rahsia yang ada didalam villanya sampai nyawa-nyawa ikan. Pekerja tersebut ditahan di wad ICU selama 3 bulan dan mengalami lumpuh seluruh badan.

Tapi disebabkan tawaran gaji yang tinggi, memang ada antara mereka semua yang sanggup tanggung risiko.

Villa yang terasing daripada villa-villa yang lain nampak suram dari jauh. Seolah-olah ia cuba menegah orang luar untuk mendekatinya.

 **************

 

Mak nampak happy betul bila aku cakap yang aku dapat offer kerja kat Kuala Lumpur. Apa yang nak dibangga entah dengan bandar yang tak pernah tidur tu. Mungkin mak dah naik bosan dengar bebelan orang kampung yang asyik cakap aku ambil kos yang mengarut di universiti lepas tu kerja di warung kopi.

“Mak orang pergi dulu eh”

“Haa duduk jauh tu nanti jangan nak buat balik perempuan bandar rambut karat. Memang mak tak restu okey” Puan Zailan menyambut tangan anak lelaki sulungnya.

Aisar kat sebelah tersengih. Kaki report mak ni memang aku kena block dia awal-awal dari Facebook, Wechat,Instagram dan Telegram desis Adam.

“Iyer mak, Along tau sangat taste mak tu. Solehah, tudung labuh, sopan-santun dan pandai masak kan?”

“Bagus la kalau dah tau sebab mak dah letih nak ulang” Lagi bagus kalau mak tak ingat terus.

Panggilan telefon daripada Professor Nizam macam ada sesuatu yang tak kena. Namun aku cuba fikir positif mungkin dia nak mintak pendapat aku yang bernas ni kot berkaitan reserach paper atau nak minta aku bagi talk kat juniors sem 1.

Aku sampai di stesen bas BTS tepat pukul 3.30 petang.

“Joe kau ada kat mana? Aku dah sampai.”

“Iye aku dah nak sampai ni kau tunggu kat luar”.

BMW 5 series m sport betul-betul berhenti depan aku. Siap hon hon lagi. Anak orang kaya mana yang nak berlagak depan aku ni. Cermin tingkap di sebelah pemandu diturunkan.

“Hoi, taknak naik ke abang hensem” Terbeliak mata aku tengok Joe yang dulu bukanlah yang sekarang.

Joe ni dulu housemate aku. Dia amik kos apa tah, aku lupa. Selalu menghilang bila weekend sebab dia banyak buat kerja part time.

“Mana kau dapat duit beli menatang ni?” mata Adam melilau kearah kerusi belakang. Dijeling kearah kemeja Joe yang langsung takde kedut. Tengok pun dah tahu kemeja Van Heusan.

“Ni bukan aku punya, aku pinjam kejap datang nak ambil kau" Adam hanya mengangguk. Beg baju dipeluk, segan pulak nak campak dekat seat belakang BMW

 "Nanti jap, kau nak pakai baju ni ke malam ni?” Joe angkat kening. Adam angkat bahu.

Terus dipusing stereng kearah One Utama Mall.


Hakuna Matata

Yaya Doe

No comments:

Post a Comment