Thursday, August 26, 2021

BUYING MY FIRST HOUSE ( HOME SWEET HOME)

 


GUYSSS PLEASE KEEP CALM BECAUSE I FINALLY BOUGHT MY FIRST HOUSE! *Kesat air mata syahdu

Oh My, aku still tak percaya at the age of 25 I can afford buying a house. Serius tak pernah dalam plan nak beli rumah awal sebab aku tak tau lagi nak settle down dekat mana! I'm still young tho.*TAK KAWEN LAGIK. But Allah is the best of planners. Everything was going freaking smooth guys.

In this entry I'm going to explain the 5 basic procedures yang uolls should know if you nak beli rumah pertama.

1. Find your dream house. 



Korang boleh search dekat mana-mana platform contohnya mudah.com, iproperty, propertyguru, facebook property group. Mostly rumah yang diiklankan sudah ada house agent yang diiktiraf. So everything related to the house you can to ask house agent. Pastikan korang selidik dulu agent tu punya company! Aku kalau boleh nak rumah dekat dengan workplace. Takde mood tau nak hadap jammed  lama-lama. Yihh
 Lepas itu pastikan  harga installment rumah mesti 30% daripada gaji pokok korang. So setiap bulan tak la rasa terbeban untuk bayar kan.ukur baju di badan sendiri. Huhu. Lepas dah jumpa rumah yang kena with your budget, korang boleh booked appointment with the agent untuk viewing rumah. 

2. House Viewing 




Waktu viewing aku paksa Hanis Jalika & Dewy Puspawangi untuk teman. Aku taknak pergi sorang-sorang kan semua nampak indah je. Hanis lah yang berjaya pengaruh aku untuk beli rumah so dia kena bertanggungjawab lahh sepanjang proses ni. tiberrr. Dewy pula sangat sesuai diguna pakai waktu ini sebab cerewet dia sampai petala kelapan. House agent akan explain semua mengenai rumah dan procedure seterusnya sekiranya anda berminat. 

3. AHH-LOAN




AHHH step ini sangat mencabar ya. Apabila confirm nak beli rumah, agent akan minta 6 months payslip untuk submit to banker. *payslip mesti cantik ye
Banker akan buat calculation based on payslip/bank statement/saving statement(TH@ASB@KWSP)/others loan/creditcard sama ada korang mampu ke untuk beli rumah pada harga tersebut. If lulus barulah House Mortgage akan submit documents loans to a few banks. Disebabkan aku belum kahwin banyak bank yang reject aku.sobsobsobs.Setahu aku 2-3 weeks sudah boleh dapat good feedbacks from bank but for my case house mortgage terpaksa kerja OT untuk cari bank yang sudi terima aku. sedihh gilaa. Masa ni dah redha. Selepas 2 bulan berlalu akhirnya loan lulus, seriuss rasa tak percaya.


4. LAWYERS FEES




This part sangat penting, lawyer fees terbahagi pada dua - Lawyer fee rumah & Lawyer fee bank. Untuk kes aku, owner rumah lama sudah assigned lawyer dan rumah yang aku nak beli adalah international lot because aku bukan bangsa Johor.huhu So process urusan jual beli sangat cepat untuk settle berbanding korang beli rumah bumiputera bak kata agent aku.  Less than 3 months dah boleh dapat kunci! Untuk bayar lawyers fees anda kena ada saving paling kurang 10k. Banker akan korek segala rahsia kewangan korang dan most of them akan suggest a few ways to settle this thing if korang ada saving less than 10k. Nasihat aku jangan sentuh KWSP korang pls. This one maybe one of you saviour >..<


5. Valuation Report




Last step is Valuation report! Okay before bank release payment to house lawyer, they need valuation report. Apa itu valuation report? Senang cakap just a basic house inspection by an eligible house surveyor untuk determine the house value based on the current property market. Valuation Report fees is around RM6++ bergantung pada jenis rumah dan size keluasan. Lepas dah settle last step baru house agent akan estimate bila anda akan dapat your house keys. For my house, after settle a few maintenance service baru dapat keys bcos the old owner agreed to tukar semua kipas, lampu, kitchen sink, toilet bowl baru dan tukar cat color putih. Bcos previous wall color mak kau hijauu. yihhh


Yuhuu. Finally after 3 months berhempas pulas. phew


I bought an apartment at Pasir Gudang Johor.

Kosong gilaa. Now dah penuh barang-barang. Konsep all white gituu


                  Master bedroom pun nice. Siap ada small balcony for mini garden maybe  >..<

But unfortunately my family tak dapat datang johor since merentas negeri tak dibenarkan. Senduu. kbai


Hakuna Matata,
Yaya Doe

No comments:

Post a Comment